Psihologia Educatiei

Stimati studenti,

Notele la disciplina PSIHOLOGIA EDUCATIEI vor fi incarcate in sistemul electronic, incepand cu ziua de Luni, 24 Ianuarie 2011.

Vor rog sa sesizati orice probleme aparute!

Va multumim!

 

 

PENTRU EVALUAREA FINALA, TREBUIE SA PREGATITI UN PORTOFOLIU (pe care sa il predati la seminarul din ultima saptamana) CARE SA CONTINA:

A. FISE DE LECTURA pe baza lecturii manualului de Psihologie, clasa a X-a;

B. RECENZIE la o carte lecturata de catre Dvs. (din domeniul Psihologiei), la care sa atasati un ESEU care sa sustina opinia Dvs. asupra continutului lucrarii parcurse.

C. DEZVOLTAREA IN SCRIS A URMATOARELOR APLICATII:

1.      Care ar fi consecintele pentru dezvoltarea fiintei umane si a societatii în ansamblu daca omul ar mosteni ereditar toate comportamentele generatiilor anterioare?

2.      Daca aveti în vedere dezvoltarea unui copil într-o familie defavorizata, care ar fi lipsurile dintr-un astfel de mediu?

3.      Care au fost particularitatile scolii (liceului) în care ati învatat, din punct de vedere al mediului educativ?

4.      Daca aveti în vedere un grup de copii prieteni între ei, care sunt influentele grupului asupra dezvoltarii fiecarui participant?

5.      Analizati în ce fel interrelationeaza ereditatea, mediul si educatia în desfasurarea unui joc cu reguli (de genul leapsa, hotii si vardistii, sotronul etc.) (nu joc pe calculator!)

6.      Care credeti ca vor fi consecintele faptului ca, fara a se dori acest lucru, s-a comunicat foarte putin cu un copil în primii sai doi ani de viata?

7.      Cum credeti ca se comporta un copil care a fost suprasolicitat de familie cu fel de fel de forme de pregatire (balet, pian, limbi straine, informatica…) în perioada cât a fost la gradinita? De ce credeti ca se comporta asa?

8.      Ce eveniment de viata credeti ca a avut cel mai mare impact asupra dezvoltarii voastre? De ce?

9.      De ce credeti ca dezvoltarea psihica a adolescentilor este mai accelerata acum decât acum jumatate de secol?

10.  Ce presupune o maturizare afectiva corespunzatoare vârstei pe care o aveti voi acum? (18-20 ani…)

11.  Daca aveti informatii despre desfasurarea vietii a doi copii din cadrul aceleiasi familii (frati, gemeni): aratati asemanarile si deosebirile dintre ei din punct de vedere psihic.

12.  Ce se întâmpla cu succesiunea stadiilor de dezvoltare psihica la copiii supradotati?

13.  cum s-ar putea desfasura comportamentul unui adult aflat la o întrunire publica, daca nu ar avea personalitate?

14.  Ce roluri aveti voi personal, dat fiind faptul ca aveti statutul de student?

15.  Care credeti ca sunt aspectele personalitatii la un batrân, care fac mai dificila adaptarea lui la schimbarile sociale rapide?

16.  Identificati la voi  o însusire cardinala de personalitate.

17.  Identificati la voi o însusire centrala si comparati-o cu cea cardinala.

18.  Identificati tipul somatic caruia îi apartineti (picnic, atletic, astenic, displastic).

19.  Identificati-va tipul temperamental (coleric, sangvinic, flegmatic, melancolic). Aduceti argumente si exemple din modul vostru obisnuit de a va purta.

20.  Gânditi-va la o persoana pe care o cunoasteti bine. Notati însusirile ei de caracter (fata de oameni, fata de societate, fata de activitatea proprie, fata de sine ca membru al societatii, fata de cultura, fata de natura…)

21.  Gânditi-va la cel mai bun prieten al vostru. Care sunt însusile lui (ei) originale de caracter?

22.  Aveti în fata voastra un elev disciplinat si altul nedisciplinat. Dati-le la fiecare ceva de lucru astfel încât sa fiti siguri ca vor îndeplini sarcina respectiva. Cum procedati?

23.  Ce aptitudini mai simple credeti ca intra în componenta aptitudinii pedagogice (care e mai complexa)?

24.  Aveti un elev din clasele I-IV. Îl rugati sa deseneze un omulet (testul proiectiv de desen al omuletului). Ce elemente de noutate se pot desprinde din desenul acestuia?

25.  Dati exemple din propria experienta care sa ilustreze învatarea latenta.

26.  Gasiti un exemplu în experienta voastra de învatare prin încercare si eroare. Aratati care sunt avantajele si dezavantajele ei.

27.  Gânditi-va la o scoala dintr-un sat de munte. Propuneti teme la geografie ce pot fi realizate prin cercetare si descoperire.

28.  Dati un exemplu de situatie scolara ce genereaza trairi afective intense si care devin apoi componente ale experientei personale a elevilor.

29.  Modelati o situatie concreta de învatare (clasa la care se preda o anumita disciplina, caracteristicle profesorului, ale elevilor, ziua, ora, temperatura mediului ambiant, dotarea cu mobilier a salii etc.) si trageti concuzii despre eficacitatea predarii la clasa pe care v-ati imaginat-o.

30.  Gasiti o formula de adresare catre elevi care sa îi faca sa astepte cu nerabdare începutul unei lectii (la ce disciplina doriti).

31.  De ce atentia voluntara e favorizata de enuntarea unui scop clar?

32.  Gasiti argumente pentru a creste interesul elevilor pentru o lectie la matematica.

33.  Încercati sa va caracterizati propria capacitate de concentrare a atentiei (foarte slaba, slaba, medie, puternica, foarte puternica). Depinde aceasta de activitatea pe care o depuneti în momentul respectiv?

34.  Gânditi-va la disciplinele universitare pe care le urmati. La care dintre ele aveti sarcini de îndeplinit care cer distributivitatea atentiei?

35.  Autoevaluati-va spiritul de observatie, folosind scala de apreciere: foarte bun, bun, potrivit, slab, foarte slab. Dati exemple.

36.  construiti un scenariu cognitiv pentru prima voastra zi de practica pedagogica la un liceu.

37.  Ce credeti ca se întâmpla atunci când elevii au numai cunostinte partiale în legatura cu ce trebuie înteles?

38.  Care e rezultatul unei examinari superficiale a obiectului ce urmeaza a fi înteles?

39.  Cum trebuie sa se tina seama de nivelul general al clasei în ce priveste rezolvarea problemelor?

40.  Care credeti ca sunt disciplinele scolare care pun probleme si pentru rezolvarea carora elevul trebuie sa aiba încredere în sine?

41.  Gânditi-va la o lectie de geografie când erati elev si identificati momentele în care a fost nevoie de sprijin pe imaginatie.

42.  Transpuneti-va în situatia unui elev care este foarte timid, dar bun la o disciplina, si gasiti modalitati de a-i usura interactiunea cu profesorul de la materia respectiva.

43.  Reactualizati din minte felul în care vorbeste cel mai bun prieten (prietena) al vostru (voastra). Gasiti felul în care se exprima cultura sa generala, intentiile si dorintele sale de moment, particularitatile de pronuntie, viteza si ritmul vorbirii, timbrul vocii, etc.

44.  Urmariti o activitate de seminar sau laborator si marcati toate felurile de comunicare verbala. Încercati sa le grupati si sa le relevati ponderea.

45.  Ce comenzi verbale folosesc de obicei profesorii vostri când doresc sa încheie activitatea didactica?

46.  Comunicati ceva colegului vostru de banca si apoi încercati sa relevati mijloacele nonverbale folosite.

47.  Dati exemplu dintr-un curs al vostru unde trebuie sa memorati informatia la modul mecanic. Sugerati, daca e posibil, si alte maniere de a întipari informatia respectiva.

48.  La fel, pentru memorarea logica.

49.  Care sunt factorii care favorizeaza pastrarea informatiilor învatate, în cazul vostru? Dati exemple si argumentati.

50.  Amintiti-va o proba de la examenul de bacalaureat si un episod de uitare din cadrul acestuia. Cautati cauza care l-a determinat. Cum ati procedat ca sa va amintiti acel lucru? Ati reusit?

51.  descrieti împrejurarea de viata si gama de emotii pe care o genereaza prima zi de facultate a unui student.

52.  Încercati sa va analizati emotiile simtite la întâlnirea cu un vechi prieten, din punctul de vedere al celor trei componente: organica, mentala, comportamentala.

53.  Care ar fi rezultatele unei emotii prea puternice în conditiile participarii la primul examen scris din sesiune?

54.  Cum credeti ca se manifesta un elev pasionat de informatica?

55.  Amintiti-va din propria voastra experienta de viata si aratati când emotia a sprijinit reusita voastra si când a dus, dimpotriva, la esec.

56.  Cum credeti ca trebuie sa proceati pentru a va da seama daca elevii se tem sau nu de scoala?

57.  Cum anume fiecare dintre trebuintele din piramida lui Maslow pot sa va influenteze îmtr-o situatie anume de învatare?

58.  Cum s-a cristalizat la voi, în adolescenta, idealul de viata?

59.  Alegeti una din disciplinele universitare pe care le parcurgeti si caracterizati propriul nivel de aspiratie în legatura cu viitoarele rezultate la sesiune.

60.  Ce atitudine aveti fata de esec? Dar fata de succes?

61.  aproximati propriul vostru temperament si aratati doua, trei situatii de învatare si relationare care au fost influentate de acesta.

62.  Încercati sa stabiliti daca sunteti introvertit sau extravertit si aratati influentele acestor trasaturi asupra relatiilor voastre cu ceilalti.

63.  Identificati printre fostii sau actualii colegi persoane care au avut una din cele doua tipuri de relationare cu parintii: satelizare sau nesatelizare.

64.  Amintiti-va un coleg foarte bun la matematica si încercati sa stabiliti daca performantele lui se datorau aptitudinii speciale sau unei motivatii profunde, sau si uneia si alteia.

65.  Încercati sa caracterizati propria voastra pozitie în grupa din care faceti parte din punctul de vedere al relatiilor cu ceilalti.

66.  Gânditi-va la profesorii pe care i-ati avut în liceu si aratati prin ce ati simit, personal, calitatile lor de dascali.

Tematica:

Obiectul de studiu si metodele Psihologiei Educatiei. Aspecte psihologice ale comeptentei didactice;

Educatia si dezvoltarea personalitatii elevilor;

Invatarea scolara;

Dimensiunile cognitive ale invatarii;

Variabile afective si motivationale ale invatarii;

Inteligenta, talent, creativitate;

Conditiile invatarii. Succes si esec scolar;

Dificultăţi de învăţare;

Metode psihologice de autocunoaştere şi cunoaştere a celorlalţi. Fişa psihopedagogică a elevului;

Comportamente deviante în mediul şcolar: violenţe, agresivitate, stigmatizare – cunoaştere şi prevenţie;

Elemente de pregătire psihologică pentru examene.

Răspunsuri

  1. as dori sa va intreb, daca veneam la seminar marti, iar martea aceasta este libera, trebuie sa vin in alta zi sau nu se mai tin seminarii?

  2. Craciunul nu este o zi ,ci o stare de spirit.Mai mult decat orice inseamna spiritul dragostei.El reprezinta dragostea in actiune.De fiecare data cand iubim,de fiecare data cand daruim il readucem in inimile noastre.Sa facem din fiecare zi o zi de Craciun!
    Sarbatori binecuvantate!
    Cu respect,
    studenta dumneavoastra
    Rucsandra Rizescu,CSIE,an 1,seria C

    • Multumesc mult pentru frumoasele urari! Te rog sa primesti aceleasi ganduri bune pentru tine si toti cei dragi tie! La multi ani!

  3. Domnule profesor, doresc sa va intreb cand va fi fisata situatia studentilor care v-au trimis materialele(recenzii si aplicatii)?

    • imediat ce voi incheia de citit toate recenziile si apicatiile primite, voi afisa pe blog situatia la zi. Mai am destul de lucru. Pana atunci insa, vacanta placuta si Sarbatori Fericite!!!!

  4. Domnule profesor,am observat ca mi-ati scris gresit numele.Cel corect este Manea Alexia si nu Alertia.
    Multumesc!

    • multumesc pentru notificare, am operat deja modificarea, te rog sa verifici!

      • Multumesc!

      • cu cea mai mare placere!!!

  5. Domnule profesor, se pare ca mi-ati scris gresit numele in lista celor care au predat recenzia/temele. Numele meu corect este Covatariu Mihaela.
    Multumesc!

  6. In legatura cu examenul, data in care se va sustine va fi anuntata pe blog?
    Multumesc!

  7. buna seara,
    cand avem examenul saptamana viitoare?
    va multumesc antcipat.

    • ultima varianta pentru examen este joi, ora 13:30 in sala 0032

  8. Buna seara!

    Sunteti amabil sa postati variantele corecte ale grilelor de la examenul de astazi de la Psihologia Educatiei (CSIE)? Ne-ar ajuta foarte mult sa ne orientam asupra viitoarei note!

    Va multumim!

    • voi face asta dar trebuie sa se concluzioneze toate sesiunile de examen mai intai

      • am inteles. atunci asteptam un semn de la dvs.

      • avem notele!

  9. Buna dimineata!

    Imi pare rau ca tot insist..ma numesc Stanescu Ioana Alexandra, v-am trimis recenzia si aplicatiile la data la care trebuia in alt format si ulterior si in format corect. Cu toate astea inca nu ma vad pe lista, am sperat ca este o greseala si ca este trecuta Stanescu Ioana Adriana de doua ori…dar nu mi-ati dat niciun raspuns…v-am trimis si un mail cu situatia…sper ca nu este nicio problema si ca se va rezolva!
    Multumesc anticipat,
    Stanescu Ioana Alexandra
    Grupa 1018,Seria D,CSIE,An I

  10. buna ziua..s`au afisat undeva rezultatele la examen pana acum?multumesc

    • in 2 ore se vor afisa pe grup iar de maine vor fi si la DPPD

  11. Puteti posta exact link-ul unde sunt notele?

    Va multumesc anticipat,

    Alina Oprea!

    • se gasesc si la avizierul secretariatului DPPD din ASE.

  12. Rezultatele de la CSIE nu s-au afisat (pe grup) sau nu am stiut eu unde sa ma uit? Multumesc anticipat!

    • rezultatele sunt afisate la avizierul DPPD din ASE.

  13. vrem si noi orarul de la CIG,anul I

  14. Ati spus la seminarul de saptamana aceasta de o conferinta pe programare neuro-lingvistica. As vrea sa stiu daca mai este valabila si cand va avea loc mai exact pentru ca as dori sa particip.

  15. Buna ziua!

    As dori sa va intreb in ce anume constau acele fise de lectura ale manualului de Psihologie, clasa a X-a. Trebuie sa luam fiecare capitol si sa facem un rezumat?

    Multumesc

  16. Buna ziua, domn profesor! As avea si eu o intrebare: Va putem da portofoliul saptamana viitoare? Nu sunt gata cu toate… Si inca ceva: Fisele de lectura trebuie realizate pe baza intregului manual de psihologie sau a lectiilor care mi-au placut cel mai mult din manual? Multumesc enorm!

  17. Buna ziua!
    Care este termenul limita pentru a trimite portofoliul?

  18. Buna seara!As vrea sa va intreb daca mai primiti portofolii saptamana aceasta si pana cand.In ultimul seminar nu am putut ajunge si colegii mei mi`au spus azi despre portofoliu 😦

    Va multumesc!!

    Amalia Tulugea

  19. Buna ziua!
    As vrea sa va trimit portofoliul pe e-mail,daca se poate, insa nu am adresa dumneavoastra de e-mail.
    Va multumesc

  20. Pe pagina personala scrie ca am examen pe 19 ianuarie la ora 13:30, dar eu nu pot veni atunci ca am alt examen, dar daca vin pe 20 ianuarie la aceeasi ora (cand dau cei de la comert) este vreo problema?

  21. Buna seara, dle profesor!

    Am mare nevoie sa vorbesc cu dvs. Imi puteti trimite un mail? Va rog din suflet!

    Multumesc!

  22. Bunaseara!As dori sa va intreb cand/ de unde putem afla notele de la examen?
    Va multumesc!


Lasă un răspuns către Georgiana Anulează răspunsul